Friday, August 13, 2010

Bukan senang cari duit anak oooiii...

dah 2 malam.. bersengkang mata.. siapkan order chocolate utk seseorang sempena bday anaknya..

2 malam.. tido lewat..

tp masa waktu rehat.. berkejar pergi hantar pada si pembeli.. hujan lebat.. sebelah tangan pegang payung.. sebelah lagi pegang kotak coklat yg sederhana besar.. nk pegang hp.. tiada tangan ketiga.. jenuh juga mencari si pembeli kerana rupanya tidak ku kenali.. 2 kali turun naik tangga..

balik kereta ambil fon.. buat panggilan.. dan akhirnya dapat ketemu dgn pembeli. habis basah baju dan sandal dek terkena hujan yg mencurah..

alhamdulillah, rezeki hari ni ada lebihan rm90..

bukan senang nk cari duit..

harap2.. esok.. bebila masa.. anak aku akan faham, betapa ibunya sukar mencari rezeki dan seeloknya pandailah mereka utk membelanjakan wang.. bukan minta itu ini.. dan mencebik bila x dapat.. aku dan adik aku, kami tidak mewah.. dan kami tidak meminta2 pada orang tua kami..

jika kami mahukan sesuatu, kami kumpul duit..baju baru berganti bila tiba musim raya.. paling hebat 2 kali setahun..


kenapa aku melankolik sangat di petang 3 ramadhan nih..

11 comments:

Sya Sakura said...

ishh kene simpan blog ni smpai anak dh besar nanti.. bg dia tau pengorbanan mak dia dulu2.. heheh :p

Takpelah awk, utk tujuan yg baik, insyaAllah Allah akan permudahkan urusan awk.. semoga pasni murah rezeki, insyaAllah.. :)

ZARA said...

I know how difficult it is for my mom to carik duit. i selalu teman dia pergi kutip hutang. tadi pon tunggu kat *** utk mintak cheque.

akhirnya depa kata isnin. sian my mom.

kami adek beradek dapat baju baru on hari raya sahaja. kalau nak baju selain dari hari raya kena kumpul duit sendiri.

hana yoriee said...

iyealah..melankolik sungguh entry ini..huhu..tp mmg betul pun..skrg nak cari duit tambah2 nak kawen ni..mmg kena bersusah payah..huhu..kite takde baju raya..pakai baju nikah je boleh tak? huhu..

mysarah said...

kita pown org susah jugak.. baju tak pernah beli. sume org kasi. baju skolah pown sekali jer wat baru, tu pown masa mula sekolah menengah. nak baju raya masa raya jer la. sadis lak bila ingat balik. huhu

alamak tetiba i touching u. tengok sekarang ni budak2 nak apa sume dapat. bertuahnya mereka.

apa pown pengalaman mendewasakan kita. kalau bukan kerana itu sume, mungkin kita takkan jadi seperti apa yang kita jadi sekarang.. bersyukurlah dengan apa yang kita ada :)

syanaim said...

::jadi kenangan untuk masa depan..:)..::

cik senah said...

ermmm.. tak bermewah LEBIH BAIK daripada bermewah-mewah.. itu aja yg cik senah buleh kata.. :)

cik senah bangga dgn cara didikan yg ayah cik senah terapkan.. dia tak penah mewahkan kami 9 beradik (campoq cik senah)..buleh kata.. apa saja nak beli.. kena buat listing.. siap dengan harga.. kalau TOTAL RM 50.00.. dia bg RM50.00 aje.. tak lebih & tak kurang.. :)

masa kecik2 (takdak lah kecik mana..dah skolah menengah time tuee.. huhu!!), cik senah mmg mencebik gak arr.. serta berkata (dalam hati saja ok.. bkn directly to his face.. gila weyy.. nak kena cop mohor tapak tgn ayah sendiri ka..? tamau..tamau..!! hehe ) ayah kedekut taik idung masin la... hj. bakhil la..

Tp, bila dah tua bangka laghu nie.. ( kira tua arr coz tahun depan cik senah dah 30 tahun ).. baghu lah cik senah mengerti ttg nilai duit sebenaqnya tindakan ayah cik senah dulu....

"Bkn SENANG nak dapat duit.. maka.. JGN SENANG2 menjoli pulak.."

ElyaElmo said...

betol zaila..bukan enang nak jadi senangggg kannn....

so kene keje kuattt tuk cr duit tuk kawennn!!!~chaiyok sama2

thezaila said...

sya sakura --> harus simpan blog ni.. harap2 blog ni masih bernyawa selagi tuan empunya blog masih bernafas..

semoga dimurahkan rezeki .. aminn..

zara --> tu la kan.. both my parent mmg kerja kuat utk kami adik beradik.. bila dah cari duit sendiri.. baru la betul2 paham, jerih payah cari duit nih..

mysarah --> baju baru.. mmg time raya.. time x raya.. jarang berganti baju.. i'm soo glad that my brother and i, bukan jenis mintak2 kt parents.. mintak sekali je, if x dapat.. that's it.. xde mintak lagi dah.. tau yg mak pak x cukup duit nk beli itu ini..

syanaim --> betull... esok 3 4 thn, baca entry lama, akan terkenang!

cik senah --> betul!! pandai sungguh parent dulu ajar anak2 on financial, walaupun mereka xde degree (my parents la..).. tp sedikit demi sedikit, ajar mcm mana nk manage financial.. memula dapat duit sekolah in daily basis, then mauk form 1, by weekly basis, lelama, f3 dpt monthly basis.. pandai2 la kitorg manage.. kalau korang berjoli awal bulan.. pandai2 la ikat perut hujung bulan..

ooo part mencebik.. i ada satu situasi yg mana i mencebik dalam diam.. time tu nk kan hp.. time i form 5.. mostly dah ada hp memasing.. mintak x dapat.. lepas spm, keje kt Mdm Kwan, gaji pertama beli hp sendiri -- 33 sekupang.. (sapa boleh teka ni hp apa.. sapa betul dapat seploh hengget.. huuhuhuh)

cik senah said...

zaila : hehe.. cik senah mula bley pegang hp punn masa dah confirm dapat sambung ngaji kat kolej kurniawan cheras.. time tue.. nokia 33 sekupang arr femes.. hehe.. ( until now.. cik senah masih lagik setia ngan jenama nokia.. bkn tak penah tukaq jenama lain.. cuma entah arr.. paki sat.. paih tue.. patah balik pakai nokia.. hehe.. nokia freak betoi cik senah nie.. walhal bkn dapat diskaun pun masa beli hp nokia tuee.. hehe ) :P

cik senah said...
This comment has been removed by the author.
thezaila said...

cik senah --> huhuu 33sekupang ruless.. mmg fames habis.. siap bleh tukar2 casing lagi.. =) 33 sekupang tu adalah hp yg paling tahan lasak.. jatuh terpecah2 badan dier.. cantum balik.. still bleh guna =) me too.. pengguna setia nokia.. tp baru tukar samsung.. saja beralih angin.. but still rasa nokia is the best!! =)