Wednesday, June 04, 2008

Tak hidup dek puji, tak mati dek keji

Orang akan memuji dan x kurang juga dengan mengeji. Walau bagaimanapun x salah kiranya untuk kite memuji seseorang itu. Bagi bebudak, dalam utk mendidik mereka kena la puji2 sikit.


Cth nya, kalau diorg basuh pinggan sendiri lepas makan, cuba puji dier.”wah.. bagus la kakak ni. Dah pandai cuci pinggan dah. Dah bleh kawin anak mama ni..”(ayat yg last, hanya utk tujuan melawak. Yg tu xyah cakap la. So secara x lansung bebudak ni dah ada motivasi utk buat keje.


Sama juga kalau dalam bekerja..huhu. sebenarnya, ni la yg cuba aku nk sampai kan.. tapi mukadimah.. panjang berjela. Kat opis pun mcm tu juga. Boss, leader perlu la kekadang praise utk kerja cemerlang yg dilakukan oleh pekerja. Baru la diorg rasa dihargai. Lagi pun x luak nya air liur korang. Ni hanya contoh la kan, bukan aku nk membangga diri, contah ek. Diulang C.O.N.T.O.H.


Alkisahnya. Boss aku suruh buat la satu documentation ni. So aku pun menggunakan la skill yg telah dipelajari sepanjang membuat dokumentasi sebelum ini. Pastu dipendekkan cerita, lepas aku hantar doc tu, dier pun yg aku kata “Good Job”. Kalau aku sempat tangkap gambaar muka aku masa tu, sure korang bleh ukur brapa besar lobang idung aku ketika itu. Ye la.. rasa dihargai la kan kiranya.


X mcm previous leader aku.. teramat la hampeh kiranya. Kalau hasil usaha org lain, memang x dihargainya. Tp kalau tang ter-buat silap sikit, amboi, dicanangnya satu team. Cilakakk!!! Ooopssss.. mak ter-emo nyah. Cth la kan, dulu kitorg ni ada la kena buat screen shot kaedahnya. Masa buat screen shot tu aku punya crop cantik2, siap tandakan bahagian mana result nya bagai.. kira mmg kemas la.. at least kalau org tgk screen shot aku tu, diorg bleh paham apa yang aku cuba sampaikan. Tp ramai gak yg buat keje mcm “as-bol” (asal boleh) atau pun “janji buat”. Print screen pas tu tempek kt words document, xde description, xde nk highlight test resultnya. Yang lagi best ada plak yg x crop lansung. Nampak la segala application yg benbondol2 byk nya kt tab bawah tu. Segala intenet explorer la, winamp la, words la.. semua nampak ye.. kot ye pun bang, crop la sikit. Jgn la nampak sangat kemalasan awak tu.tapi utk mereka ni, apa bos aku komen, xde apa. Elok je di mata dier.. ni pilih kasih ke hapa.
So korang nampak x, bunga2 kenapa aku tukar keje. Kalau ikut kan, sayang oi nk tinggal kan klcc tu. Tp x larat la melayan kerenah birokrasi yg entah apa2 ini. Tambahan pula aku ni bukan la favourite kan. I don’t simply kiss peoples’ ass ek.. tapi tu la.. x hidup dek puji, x mati dek keji.

No comments: