Thursday, June 12, 2008

Jemput la datang ke rumah

huhuhu .. rata2 ramai juga yg berbunyi pasal potongan 10% utk elaun keraian. mungkin org kata "ala.. elaun keraian je.. apa la sangat.. brapa byk sangat la diorg spend." so elaun keraian ni diorg spend kalau buat rmh terbuka masa perayaan. ok.. then mesti korang query plak. "raya setahun bukan nya setiap bulan. yg bulan lelain tu buat apa". emm.. kan kite slalu ada knjungan hormat dari pasa tetamu luar dan dalam negara. yg dihebah kan di tv, mahupun tidak. tetamu ni pun nk la kena jamu jugak kan. tak kn nk bagi sekadar air bujang or biskut kering.

kalau org datang rmh kite pun, skali hidang biskut kering.. giler kedek.. mcm itu la kisah nya.. akan ada gak org berkata.. "ala buat apa nk hidang, jamu makan bagai.." .. alo minaci u ada paham ka.. org datang rmh kalu.. musti mau kasi makan la.. kasi rai itu tetamu..

mcm ni la..kalau bagi contoh menteri2 punya keadaan korang x dapat byg kan.. aku punx leh nk descrie lelebih. aku pun x pernah kena invite g rmh pak2 mak2 menteri.. ni aku bagi contoh yg mudah la.. aku aku selalu datang rmh .. x kira la rakan tution ke.. rakan sekolah ke.. rakan matrik ke.. rakan uni ke.. rakan memanalah.. aku rasa so far.. mmg tip top mak aku melayan kengkawan aku yg datang.

kalau datang bermalam.. siap dier kemas n sediakan tempat tido bagai.. masak tu sedap2 la.. melainkan kalau waktu korang datang tu.. tanpa bagi tau. . ad hoc sanagat.. pastu dier baru balik keje.. then mm apa yg ada je la dier jamukan other than that mmg dier masak2 kaw-kaw punya. masa linda datang rmh.. dier masak kan nasi tomato n ayam masak merah.. ada sekali tu ain datang, dier buat nasi impit n lontong.. dll.. tetamu kan.. dier pun seronok nk masak utk org yg datang..

kekadang tu .. siap ada warning la tu.. "nina.. aku nk datang rmh ko.. masak sedap2 tau.." bukan aku nk cerita pasal korang datang aku kena bersusah payah masak.. tp aku nk erita bila ada org nk datang rmh.. aku perlu utk entertain korang..

so basically mcm tu la dierog spend elaun keraian tu.. kalau kalau tgh diskusi pasal benda2 penting yg melibatkan negara.. sekali serve biskut kering.. mau x jadi usahasama tu.. ala.. korang kalau datang rmh org pun .. sekali x diamu pape pn.. sure ada bunyi belakang..

No comments: