Wednesday, May 02, 2012

Mari muhasabah diri. Mesti baca

i got this from somewhere. lets put our political views aside, take a break, and read this. to me, some of the statements, dush dush dush, right to my face. mari muhasabah diri.


Nota daripada seorang sahabat di Universiti Medina kepada Bersih 3.0(aku tambah :  x perlu spesifik pada Bersih 3.0.. kita sendiri patut renungkan pada diri sendiri sama ada kita sudah berlaku adil pada diri sendiri atau tidak)

Bismillah....



Sebelum bersungguh-sungguh ingin menghapuskan korupsi pada pemerintah, rakyat harus menghapuskan korupsi pada diri mereka sendiri. Berapa ramaikah rakyat yang mengabaikan solat namun mengharapkan pemimpin seperti Umar Abdul Aziz? Berapa ramaikah rakyat yang menipu dalam urusan perniagaan namun mengharapkan pemimpin yang jujur dalam harta negara ? Berapa ramaikah rakyat yang sangat kedekut dalam bersedekah namun mengharapkan mereka mendapat harta negara dengan saksama ? Berapa ramaikah rakyat yang melanggar undang -undang keselamatan jalanraya namun mengharapkan mahkamah yang telus? Berapa ramaikah rakyat yang tidak peduli terhadap mesej kenabian lalu mengharapkan pemimpin yang memimpin dengan jalan kenabian ?



Sebelum rakyat bising mereka ditipu oleh Kerajaan, semak dulu adakah rakyat sudah berlaku jujur dalam urusan mereka dengan kerajaan. Masih ada lagikah rakyat yang tipu ketika 'punch card' di tempat kerja. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'office hour' dengan meng'ular'. Masih ada lagikah rakyat yang ambil M.C tanpa ada apa-apa keuzuran. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'claimn' untuk out station. Masih ada lagikah rakyat yang gunakan harta pejabat untuk kegunaan peribadi. Jika rakyat masih tipu kerajaan, maka tidak pelik kerajaan juga akan tipu rakyat.


Al-Walid ath-Tharthusi rahimahullah berkata, “Sehingga sekarang masih terdengar orang-orang
berkata, “amalan - amalan kalian adalah pekerja-pekerja kalian”, sebagaimana kalian sekarang ini;
maka seperti itulah kalian akan dipimpin."







again, aku kata, aku x mahu ada unsur2 politik di sini. dan x perlu pun comment pasal politic di sini. aku lihat ini sebagai check and balance buat diri aku. dan amat molek jika dikongsikan bersama. 

betul jugak, terkadang, ada juga tertinggal solat. di office walaupun physically, mmg  aku ada kt work station, sempat gak ber FB. sungguhpun aku dah selesai tugasan n punya waktu, lebih baik aku cari kerja yg boleh dibuat atau bantu rakan lain yg tgh bz.. tp aku memilih terusan browsing. terkadang terleka. lepas baca ni, dah rasa mcm, daaaannng kena kt dahi. yg mengharapkan org berlaku adil pada kita, padahal kita tidak berlaku adil pada diri sendiri.

ok dah dah.. aku nk buat kerja.. insaf nih.


4 comments:

Reen Tart Nenas said...

bagus + agreed.

Unknown said...

100% agreed! kalo ada butang LIKE..aku nk LIKE sjuta kali!

kelipkelipchumel said...

very true.

QueenBz said...

HAHAHA. aku macam kena tembak 20x tapi tak mati2.
paragraph 2 tu mcm kena je sume. adehh. ok insapp!