Monday, December 14, 2009

Mas Kahwin (Mahar)

baru baru ini,Jabatan Agama Islam Selangor telah menetapkan bahawa mas kahwin bagi negeri selangor ialah RM300. Tiada bantahan dari pihak aku. Bukan kerana aku adalah pihak wanita ia memberi keuntungan kepada aku seluruhnya.

Apa itu mas Kahwin. Setelah membaca dari sumber ini.. Ini adalah sedikit sebanyak yg saya peroleh dari pembacaan saya
sumber : http://www.islam.gov.my/portal/pdf/Mahar.pdf

mas kahwin(mahar)

pemberian mas kahwin daripada suami dilambangkan sebagai kesungguhan suami terhadap si isteri. Selain itu ianya mencerminkan kasih sayang dan kesedian suami hidup bersama isteri serta sanggup berkorban demi kesejahteraan rumah tangga. Juga merupakan satu penghormatan seorang suami terhadap isteri.
Hukum memberi mas kahwin adalah WAJIB.

my 2 cent.
aku rasa, tidak perlulah semua org nk melatah apabila nilai mas kahwin dinaikkan 200%. Sedangkan jumlah hantaran yg diletak kadang kala mencapai puluhan ribu ringgit.
cuba renungkan ye.. wang hantaran si polan binti si polah RM20 000 dan mas kahwin RM80.. ahaks..

kebanyakkan (bukan semua ye) dari kita, wang hantaran dilihat sebagai medium utk berlumba2 dan tidak mustahil akan menimbulkan riak.. peliks sungguh sekiranya pihak lelaki mampun mengeluarkan wang hataran sebanya belasan, bahkan puluhan ribu utk wang hantaran, dan merungut2 terhadap mas Kahwin RM300 cuma...

dan sekirannya, ada yg mengatakkan RM300 terlalu membenankan pihak lelaki lantas membantukan hasrat atau terpaksa menangguhkan keputusan utk mendirikan masjid.. ye!! confirm.. anda sememangnya belum matang berfikir dan belum layak mendirikan rmh tangga...

mari fikir2 kan... if boleh bagi ribu riban utk wang hantaran, xkan RM300 utk mahar pun x bleh bagi kan..???plus, kena fikirkan dulu.. yg mana satu adat... yg mana satu ibadat....

No comments: