Thursday, July 16, 2009

PAS menang di Manek Urai.. Dgn MAJORITI 65.. TAHNIAH..

Membaca keputusan pilihanraya di Manek Urai(MU), Kelantan saya berasa terperangjat.. PAS menang. itu tidak memeranjatkan saya.. saya akan lebih terperanjat jika perkara sebaliknya berlaku.. ohh entry kali ini terselit unsur2 politik yg mungkin akan membuatkan sesetengah pihak panas punggung.. jika anda gusar, anda akan terasa.. atau x tahan dgn apa yg bakal saya katakan.. sila jangan baca.. mungkin anda boleh ke blog yg lebih santai yg menceritakan perjalanan hudup mereka yg sgt vaa vaa voom.. or blog yg menceritakan perihal anak mereka ala2, mcm org lain xde anak.. atau mungkin ada boleh pergi ke forum cari.. sekian terima kasih..
oh ya.. berbalik kepada cerita terperanjat.. apa yg saya terperanjat kan? oh soklan ini tidak diajukan ke mana2 pihak.. masa kan anda boleh mentelah fikiran saya.. majoriti 65.. itu satu perkara yg ..... *x tau nk kata apa sebenarnya*.. kalau tidak silap saya, semasa pilihanraya umum lalu, majoriti nya agak besar.. correct me if i'm wrong..

note.. saya bukan la penyokong mana2 parti (ye ke?) , sekarang ni 2-2 belah pihak sama saje.. so, apa ulasan pihak PAS akan berikan berhubung majoriti yg cinonet ini.. benar.. mereka menang.. waima kelebihan satu undi pun.. mereka dikira pemenang.. adakah ini satu mesej yg mahu disampaikan oleh penduduk setempat..? oh.. adakah pihak PAS akan mengatakan pihak BN telah membayar pengundi2 utk mengundi mereka.. wtf!!!
ini pendapat saya.. x suka jgn layan.. if it's true some people get paid to vote pada pemberi 'habuan', but then at the end of the day, would u know, whether they really cast their vote in 'pemberi's favour or NOT!.. mungkin tidakkan.. sekarang kan sudah ramai org jenisan parasit.. org bagi kita amik..gitu konsepnya..

KALAU org kata, sedikit sebanyak uwang digunakan.. i just don't buy that.. look.. simple je..
kita ambil cth masa pilihanraya umum.. ada sebilangan pengundi.. diberi elaun/tambang.. what ever shit u called it, supaya mereka pulang ke tempat mengundi utk menjalankan kewajipan selaku warganegara.. ok.. 'elaun/tambang' tu.. apa tunjuan nya ek.. ok don't play the naive game here.. MUNGKIN indirectly, org yg beri uwang tambang itu, suruh pangkah dier.. but then, at the end of the day, ada depa p undi si pemberi tambang.. nan ado.. bila ditanya, kenapa tidak diundi si pemberi tambang itew.. oh jawab mereka.. ini bukan uwang mereka pun.. ini uwang rakyat.. kita kan bayar cukai.. *tepuk dahi* waaah.. gitu pulak alasan ko.. org begini sememangnya ramai.. oppsss ada yg membaca tulisan saya, terasa sendiri kah.. pernah dgr org kata..'siapa makan cili, dier terasa pedas'. sabar ye dik nun.

ok, berbalik pasal situasi di MU.. saya rasa masyarakat setempat sudah mula buka mata.. ye la kan.. satu Malaya dah tau, yg mana penduduk Kelantan ni udah terlalu taksub (x tau nk guna perkataan apa.. sila beri cadangan perkataan) dgn pemimpin mereka.. itu pasal saya kata, alasan membeli undi semasa pilihanraya di MU, tidak relevan sama sekali.. org bagi duit.. kita nk undi siapa, itu hak kita.. ala, mcm yg pernah berlaku pada pilihanraya yg lepas2.. anda paham tak dgn apa yg saya cuba utarakan.. kalau buat karangan semasa peperiksaan.. sure pemeriksaan akan nampak satu je 'isi',tp diulang2 kan.. huhuhu..

p/s:mama saya baru balik... lega katanya dapat mandi air bersih.. kerana semasa di sana ada beberapa ketika.. semasa tgh dok basuh baju, mandi bagai..air yg keluar dari paip..air berselut..ye, saya pernah dgr beberapa kawasan kt sana tu, bekalan air bersih pun susah nk dapat.. ish ish ish.. pasal bekalan air bersih pun hangpa x bleh nk settle kan.. udah bertahun2 weh memerintah.. x kan hel kecik pun xleh settle.. pastu ada hati nk tadbir negara.. ish ish ish..

p/s/s: sedih bila tgk umat Islam sesama sendiri x boleh bersatu.. tp dgn bangsa lain, kamceng habis bertepuk bertampar siap.. itu la.. korg dok sibuk pasal umat Islam kt Palestine sana berperang ngn tentera Israel.. tp sesama umat Islam kt sana pun x boleh bersatu sesama mereka.. berpuak2.. maka lagi senang la org luar nk jatuhkan kita.. oh tidak perlu lihat terlalu jauh.. lihat sahaja di dalam negara kita.. sudah jelas contohnya..

No comments: